Kalau a zitt maybe tada hal la punya.. tp kalau aku cakap jerawat batu merah2 apa dlm kepala hotak kamurg?? serem kan~.. so yup, muka ku dilanda mslh jerawat dan sungguh, aku benci!! the problem is. aiseh ckp omputih, so masalahnya sekarang muka ku kena jangkitan kuman gara2 salah pemakaian produk.. benda ni berlaku kira2 sebulan yang lalu dan kejadian itu telah menyebabkan tumbuhnya jerawat di muka ku bagaikan cendawan tumbuh slepas hujan.. mcm over pla disitu ya tp xmengapa, ikut saja jalan critanya..
pada ketika itu, muka ku mmg sensitif dan kemerah2an, agak teruk la.. rasa mo nangis ja tgk muka depan cermin..
FYI, this is not the first time muka ku bjerawat ok.. aku kecoh2 dlm entry ni mcm laa muka aku ni bersih suci murni sbelum ni kan.. ahahaa.. but seriuosly i've been through this before masa skola menengah.. yalah aku mngaku la dulu aku selekeh n xterjaga .. ceh, bajet hot la skrg ni konon.. prasan!! Dulu muka aku berjerawat penuh memenuhi ruang muka ku ini, teruk kan, pelbagai cara dan usaha telah ku lakukan yang akhirnya membuahkan hasil.. masa tu bdk kelas aku smua minta petua ku..ehehe.. aku pun bgtw la petua ku explaining like a boss!!
so antara langkah2 yang aku usahakan:
- ANTIBIOTIK - tp ni atas arahan doktor, bukan suka2 ok.. sebab antibiotik ni xbole pakai sembarang, dia boleh mematikan virus2 yang berguna dalam bdn kita. and 1 more thing, klu start makan antibiotik,jangan stop2 pastu makan balik sebab virus mempunyai kebolehan tuk mengadaptasikan keadaan sekeliling dia, maka jika dikasi lama dia mampu immune terhadap vaksin itu. wah! mcm bdk medic la aku, aku xgoogle nih srius, jadi klu ada salah silap tu please do correct me.
- TAWAS- aku amik tawas yg warna jernih.. sabun ni boleh mengeringkan jerawat dari luar, ni khas kepada mereka2 yang kulit berminyak lah. kebanyakan muka yang bejerawat pun sebab kulit berminyak kan. However, ni waktu zaman2 aku.. sekarang ni rasanya byk suda produk2 yang agak sama fungsinya.. pandai la kamurg explore.
- KRIM JERAWAT - ni beli dekat farmasi, fungsinya juga tuk mengeringkan jerawt dari luar. ni penjagaan tuk malam hari la sebab perasan ka bila kita bangun pagi muka kita mesti berminyak ikut situasi la. tu la kena sapu krim ni mlm2..
- FACIAL- hah, ni langkah yang paling last aku buat. setelah jerawat di muka ku semakin kering dan stabil. kan masih ada bekas2 lg so ni la peranan p buat facial di mana2 kedai facial yang anda selesa, aku dulu byk tempat aku try, finally jumpa 1 tempat ja yang sesuai ngan aku.
So planning aku ni mo tunggu balik kampung baru buat facial, walaupun seperti agak lama tp xpa lah.. tgk la dlu tahap kesabaran ku mcm mn. kalau xtahan malam ni jgk aku pegi buat! e'eh, ko ingat kedai bapak kau mau datang bila2 ko suka?!
p/s: tips2 diatas tadi adalah sedikit pengalaman dari diriku sendiri, mungkin boleh diadaptasi ataupun diubahsuai , tapi ikut kesesuaian la mengikut apa yang patut.. jangan pla ikut membabi buta, nanti ada pula surat saman dalam peti surat aku. i tak layan ok!! smua atas tanggungan anda sendiri, suda besar maa~.. :p
Till next entry....
No comments:
Post a Comment