Assalamualaikum wbt..
Hari ni aku mo cakap pasal "friend zone"...
For those who don't know the term, "friend zone".. it refers to a situation where one individual in a friendship develops more intense feelings and wants to become more than friends with the other person. And selalunya, the other person is unaware of the friend's desires and quite happy in the friendship-only arrangement. As a result, the person is stuck in the "friend zone", unable to transition from just friend to girlfriend or boyfriend.
Yah, ini cerita sangat sedih :( wuwuu~..
So we go back to the topic on "how to escape the friendzone"...
Hari ni aku mo cakap pasal "friend zone"...
For those who don't know the term, "friend zone".. it refers to a situation where one individual in a friendship develops more intense feelings and wants to become more than friends with the other person. And selalunya, the other person is unaware of the friend's desires and quite happy in the friendship-only arrangement. As a result, the person is stuck in the "friend zone", unable to transition from just friend to girlfriend or boyfriend.
Yah, ini cerita sangat sedih :( wuwuu~..
So we go back to the topic on "how to escape the friendzone"...
1) Break the "nice guy" or "sweet girl" stereotype.
ok kebanyakannya c jejaka atau c gadis yang selalu caught up dalam "friendzone" ni biasanya yang mempunyai ciri2 "nice guy" or "sweet girl". Sebab biasanya orang begini, diorang kalau boleh tidak mahu membuatkan suasana jadi tak selesa diantara mereka berdua dan lebih prefer tuk simpan sendiri rather to communicate their own needs. Dalam erti kata lain, kamu ni menyimpan perasaan tapi tak sanggup tuk luahkannya sebab tidak mahu beri tekanan kepada orang tu atau takut hubungan persahabatan akan terjejas. Sikap kamu yang mendahulukan perasaan orang lain daripada perasaan sendiri seolah-olah menjadikan perasaan kamu seperti tiada kepentingan. Ini bermakna kamurang tiada keyakinan diri.. ouh, itu memang tidak patut sekali.
~ Setiap orang mempunyai respon berlainan, tidak semua sama.. Tak semestinya pihak sebelah tu akan bagi respon negatif Titik Noktah The end Sadaq Allahul'azim... Tapi kalau kamu main tarik tali, kira macam jual mahal skit la, ini hanya akan menampakkan yang kamu kurang berminat. (kemungkinan yang kamu akan terima, kalau iya pun la pihak yang sebelah tu tidak merasa tertarik dengan kamu, tapi sekurang-kurangnya diorang akan tertanya2 tentang perhatian yang kamurang beri.)
2) Stop being needy
Bila kamu "gila2" tertarik ngan seseorang tu, memang sudah menjadi lumrah tuk mempunyai keinginan tuk menjalinkan hubungan dengan orang tu. Dan sedar atau tidak, kamu mungkin akan nampak sedikit terdesak.. orang bilang sangat 'attraction killer'. Bertindak tergesa-gesa secara emosi, dan fikiran kamu akan dikaburi pada masa ni dengan idea "in relationship", membuatkan semua nampak indah dan sempurna.
~ Slow down and relax. Jangan anggap ni la yang satu2nya tuk seumur hidup or it's now or never. Jangan terlalu paksa keadaan tu kalau ianya tidak mengikut seperti yang kamu hendakkan, just let it flow. Your demeanor should speak for itself.
3) Think about the difference between a friendship and a romantic relationship.
Mungkin kamu ni jenis yang rasa hubungan harus bermula dari persahabatan kemudian diikuti dengan munculnya perasaan secara tarikan fizikal. Namun, tidak semua orang berpendapat sedemikian, orang yang kamu ingin tuk bersama tu mungin berfikiran sebaliknya.. kebanyakan melalui pandangan secara psikologi, dalam perhubungan ni jarang yang bermula dari hubungan persahabatan yang akrab. Kebiasaan orang tertentu ni, dia mencari 'romantic partner' yang mampu memainkan peranan lebih dari seorang rakan.
~ Cari tahu mengenai orang yang kamurang mahu tu, apa yang diingininya daripada seorang kekasih. Kalau orang tu sentiasa terlibat ngan hubungan yang negatif (dimana dia selalu disakiti), walaupun selepas dengan nasihat kamu. so, kamurang harus faham, orang tu mempunyai isu tersendiri. Maka terpulang pada kamurang samada ingin setia menanti atau 'move on' sebab kadang2 orang yang mempunyai isu ni tidak akan nampak apa yang ada didepan matanya, secara kejamnya dia tidak akan perasan kehadiran kamu disisinya sebagai benda yang penting.
4) Break the touch barrier
Ok, salah satu cara membezakan antara persahabatan dan hubungan ialah cara mereka bersentuhan atau buat 'skin contact'. Feel antara kedua2 tu memang berbeza. Tapi, kalau kamurang ni jenis segan tuk sentuh or buat 'skin contact'.. just try la tuk buat 'touch risk' tidak perlu bersentuhan kulit, cukup bahu atau mana2 yang berlapiskan kain baju. Kalau orang tu tidak suka, dia pasti akan beri signal awal atau respon. Kaedah ni penting untuk kamurang tahu samada orang tu juga merasakan debaran yang sama. Dalam masa yang sama akan membuatkan kamu merasa lebih berkeyakinan.
~ note: ada sesetengah orang mungkin berfikiran agak terbuka dan merasakan bahawa itu hanya sentuhan sahabat semata-mata. So jangan terlalu buruh2 tuk telan bulat-bulat, hadam dulu dengan baik.
5) Realize that you're "tying up" your feelings by staying friends with someone who isn't romantically interested in you.
Andai kata lah, kamu suda praktikkan semua langkah2 diatas nih dan kamu suda 'step up' dalam menampakkan kesungguhan tuk membawa hubungan persahabatan tu up to the next level tapi, orang tu tetap juga ingin tuk kekalkan persahabatan. Maka, kamu haruslah buat keputusan.. apa2 pun alasannya untuk tidak tertarik kepada kamu atas sebab-sebab yang kamu sendiri tidak akan faham. Tapi tapi tapi... walaupun begitu kamu tetap jugak masih menyimpan perasaan terhadap orang tu... ok fikirkan tentang ni:
~Kata lah, kamu susah tuk memupuk perasaan terhadap orang lain kecuali orang tu lebih-lebih lagi bila perasaan kamu sentiasa berkembang bila keluar 'hang out' ngan orang tu. Kamu akan sentiasa berdepan dengan perasaan cemburu dan kecewa bila orang tu keluar ngan orang lain. Sekalipun kamurang berjaya memupuk perasaan terhadap orang lain, tapi hati kamu akan sentiasa sakit dan keliru, agak payah tuk berdepan ngan perasaan yang suda terbahagi.
~ kadang2, jalan yang terbaik adalah tuk kekalkan hubungan persahabatan tu hanya seperti kenalan biasa. Mungkin orang tu akan rasa tersinggung namun cuba fahamkan mereka bahawa kamurang tidak dapat mengawal perasaan kamu terhadap mereka sebagaimana mereka tidak dapat mengawal perasaan tuk terima kamu. Kamu perlu beri ruang dalam hidup dan hati kamurang untuk orang yang juga mempunyai perasaan terhadap kamu sebagaimana kamu menyimpan perasaan terhadap mereka.
p/s: Walaupun situasi setiap orang berbeza-beza, namun secara asasnya begitu lah ceritanya.
Kepada yang ingin keluar dari kepompong 'friendzone', sila-sila la cuba.. tapi jangan lah letak harapan terlalu tinggi. Take it slow, banyak lagi benda di dunia ni kita kena explore, so many things to see and so many people to meet. Perluaskan jajahan minda anda Jyeah!!!
Kepada yang ingin keluar dari kepompong 'friendzone', sila-sila la cuba.. tapi jangan lah letak harapan terlalu tinggi. Take it slow, banyak lagi benda di dunia ni kita kena explore, so many things to see and so many people to meet. Perluaskan jajahan minda anda Jyeah!!!
No comments:
Post a Comment